loading...

payamarketing

بازدید : 17
سه شنبه 14 شهريور 1402 زمان : 16:49

در واقع همان تابلو تبلیغاتی بزرگ نورپردازی شده ای است که در کنار خیابان های اصلی، اتوبانها و جاده ها از فاصله دور دیده میشوند. به عبارتی بیلبورد صفحه ای است که بر روی دیوار نصب می شود، آگاهی می دهد و مطلبی را می رساند. دلیل اصلی جلب توجه عابران و رانندگان بزرگی بیش از حد بیلبورد نیست، بلکه پیام و طرحی است که در آن وجود دارد که در صورت استفاده به جا از بیلبورد می تواند مجذوب کننده و تاثیر گذار باشد. به همین دلیل سرعت انتقال پیام و کیفیت انتقال پیام از نکات مهم استفاده از بیلبورد است.

تاریخچه بوجود آمدن بیلبورد

اگر تاریخ را نگاه کنیم ، میبینیم که درفاصله جنگ اول و دوم جهانی ، نقش بیلبورد در تبلیغات جنگ خیلی شاخص و قابل تامل است. در آلمان، در تبلیغات سیاسی که منجر به روی کار آمدن نازیها شد، نقش بیلبورد انکار کردنی نیست. زمان جنگ هم غیر از رسانههای دیگر مثل رادیو ، بیلبورد در تهیج و تشویق مردم نقش مهمی داشت و اطلاع رسانی خیلی موثری در مسائل مربوط به جنگ داشت. در کتابهای تاریخ بیلبورد هم میبینید که این رسانه در زمان جنگ چه ابزار قدرتمندی بوده است. بعد از جنگ هم نقش بیلبورد در بخشهای سازندگی و اقتصادی و . . . دیده میشود و میبینیم که در تبلیغات تجاری و فرهنگی جایگاه مشخصی پیدا میکند. بیلبورد خبر میدهد ، آگاه میکند ، کالا را میفروشد ، مردم را به شرکت در مسائل اجتماعی ترغیب میکند. بیلبوردها آثار میرایی هستند اما پاره ای از آنها در عین گذرا بودن نیز ماندنی اند.
بیلبورد نخستین هنر پاپ و نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه خاص خودش یعنی بی پروایی محض و پیش پا افتادگی محض پرداخت . بیلبورد هنری برونگر است .

طراحی بیلببورد تبلیغاتی

به طور کلی بیلبورد دارای ۳ بخش مهم است :

۱. عکس

۲. شعار

٣. نام، لوگو و اطلاعات تماس

بیلبوردها عموما بصورت افقی بوده و در میادین، بزرگراه ها، پایانه ها و به طور کلی در محیط های خارجی دیده می شوند. در گذشته طرح اولیه توسط اجرا کنندگان روی پارچه اجرا شده و بر روی سطح بیلبورد چسبانده می شد. اما امروزه اجرای طرح بیلبورد به طور کلی دگرگون شده است. باید دانست تبلیغ روی بیلبورد در ادامه ی تبلیغات پیشین یک محصول بسیار سودمند است. در مورد محصولاتی که برای نخستین بار معرفی می شوند، بیلبورد به تنهایی نمی تواند ابزار کار آمدی باشد. به عبارتی باید برای مخاطب دیدن تبلیغ روی بیلبورد یاد آور تبلیغات قبلی مربوط به موضوع در تلویزیون و نشریات و … باشد.

لازم است پیش از شروع به طراحی بیلبورد اطلاعات طراح در مورد موضوع یا محصول تکمیل شده و مشتریان با مخاطبین، هدف و پیام موردنظر کاملا شناخته و تعریف شده باشند.

گاهی انتخاب محل نصب بیلبورد بر عهده طراح خواهد بود. ولی در بسیاری از موارد نیز محل بیلبورد تعیین شده و به طراح معرفی می شود. اما در هر صورت طراح باید محل دقیق قرار گیری بیلبورد را بداند. اگر بیلبورد برای سرنشینان وسایل نقلیه در حال حرکت در نظر گرفته شده باشد، باید پیام نوشتاری و عناصر تصویری را طوری طراحی نمود که علاوه بر جلب نظر سريع مخاطب در انتقال پیام تصویر و نوشتار، در تردد این وسایل ایجاد مشکل نشود.

در مجموع در طراحی بیلبورد توجه به نکات زیر حایز اهمیت است :

۱. ساده و قابل فهم باشد : بیلبوردهای ساده و خلوت معمولا موفقیت بیشتری کسب می کنند. همه چیز باید ساده و گویا باشد. رانندگان فقط در زمانی بین ۵ تا ۱۰ ثانیه از کنار بیلبورد عبور می کنند، بنابراین پیام باید سریع به آنها منتقل شود. پس لازم نیست با توضیحات و عکس های زیاد بیلبورد شلوغ شود. جمله ای که روی بیلبورد می آید باید حداکثر ۷ واژه یا کمتر باشد. فاصله دید مخاطبین اصلی در نظر گرفته شود. چرا که زاویه دید مخاطبین نیز در میزان اثرگذاری بیلبورد مهم است.

۲. روی یک هدف خاص متمرکز شده باشد : در طراحی بیلبورد نمی توان هم یک شعار طولانی نوشت، هم اطلاعات زیادی در مورد راه های تماس زیاد ارایه کرد و هم چند تا عکس را در کادر قرار داد. باید عمده تمرکز روی یکی از آنها باشد: لوگو، آدرس وب سایت، شماره تلفن با شعار تبلیغاتی.

۳. از رنگ های متضاد استفاده شود : رنگ های پررنگ با کنتراست بالا توجه بیشتری را به خود جلب می کند. رنگ های ملایم و کم رنگ برای تبلیغات درون مجلات مناسب هستند، اما در فضای باز بیرون این رنگ های تند و پررنگ هستند که جلب توجه می کنند. رنگ زمینه بیلبورد باید ساده باشد و با عکس ها و نوشته ها تداخل نداشته باشد. در بعضی موارد می توان از رنگ سازمانی خود شرکت یا محصول در طراحی بیلبورد استفاده کرد. در طرح کلی بیلبورد وجود فضای خالی زیاد جالب نیست، فضاهای خالی باید با بزرگ کردن نوشته و عکس پرشوند. .

۴. فونت و قلم به کار رفته باید خوانا باشد : برای نوشته های روی بیلبورد باید یک قلم ضخیم و پررنگ با فونتی خوانا انتخاب شود. قلمهای نازک با فونت های درهم از فاصله دور قابل خواندن نیستند. فونت هایی که برای نوشته انتخاب می شوند باید صاف و بدون پیچ و خم باشند و رنگ نوشته ها باید با پس زمینه بیلبورد کنتراست زیادی داشته باشد. بهترین رنگ ها برای نوشته فونت سیاه روی پس زمینه زرد و سفید است. تا حد امکان باید از انتخاب رنگ قهوه ای و خاکی اجتناب شود.

۵. نوشته ها باید بزرگ باشند : سایز نوشته ها را باید بزرگ انتخاب کرد که از فاصله دور قابل خواندن باشند، به طوری که وقتی راننده به بیلبورد می رسد و از آن عبور می کند درباره پیام تبلیغ فکر کرده و آن را آنالیز نماید. بهتر است اندازه نام محصول ۱ / ۵ برابر بقیه کلمات باشد. فاصله بین واژه ها مناسب باشد. در نوشته های انگلیسی نباید تمام واژه ها را با حروف بزرگ نوشت.

۶. عکس ها الزاما با کیفیت بسیار خوب انتخاب شده باشند : استفاده از تصویر در بیلبورد بسیار رایج است. وجود یک عکس مفیدتر و اثرگذارتر از چند عکس خواهد بود. به عنوان مثال قرار دادن عکس یک بطری چشمگیرتر از گذاشتن ۶ بطری است. یک شیء کوچک را می توان انتخاب کرد و ابعاد آن را بزرگ نمود، اما هرگز نباید یک اثر بزرگی مثل برج و ساختمان را در بیلبورد کوچک کرد.

۷. هر دو گروه مخاطبين عام و خاص در نظر گرفته شوند : پیام بیلبورد باید همگانی باشد و همه را در بر گیرد. نباید فقط به مخاطب خاص فکر کرد. هر یک از مخاطبان بیلبورد تفکر، سلیقه، احساسات و نیازهای خاص خودشان را دارند. قصد از طراحی بیلبورد برقراری ارتباط با همه مخاطبان است. در واقع پیام روی بیلبورد باید برای همگان تداعی کننده باشد.

۸. بیلبورد پیش از نصب تست شود : لازم است پیش از ارایه نهایی طرح و یا اجرای آن چندین بار غلط های املایی و گرامری بررسی شده و برداشت های متفاوتی که ممکن است از کلمات بیلبورد شود را در نظر گرفت. می توان آن را برای مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به چندین نفر افراد رهگذر نشان داد و واکنش آنها را در مورد دریافت پیام و کافی بودن اطلاعات ارایه شده سنجيد.

۹. از المان های جذاب استفاده شده باشد : می بایست عکس و شعار تبلیغاتی به کار رفته حس تفکر را در مخاطب برانگیزد. همین طور عکس بیلبورد به اندازهای جذاب باشد تا رانندگانی که از کنار بیلبورد رد می شوند چند ثانیه ای جذب تبلیغ شوند. لازم است میان لوگو و عکس به کار رفته در بیلبورد تعادل برقرار باشد. معمولا لوگو کوچک تر از عکس است.

۱۰. طراحی آن خلاقانه بوده و از ابتکار و ایده های نو استفاده شده باشد : ایده و طرح باید غیر تکراری و نو باشد. در بسیاری مواقع ایده های جدید به یادماندنی ترند.

پارت انیمیشن

بیلبورد اغلب در چه مکان هایی نصب می شود ؟

بیلبورد اغلب در اتوبانها – جامع ها – میادین – فرودگاه ها – راه آهن و ایستگاه های موقتی عابرین پیاده و وسایل نقلیه – ترمینال ها – چراغهای راهنمایی – ایستگاه های اتوبوس نصب می شود.

سایز بیلبورد

اندازه بیلبورد که معمولا در اندازه های استاندارد ۳ * ۲ – ۵ * ۳ – ۷ * ۲ – ۹ * ۷ متر میباشد که قطع بیلبورد های پایه کوتاه ۳*۲ است و با توجه به حالت های مختلف در اندازه های متغیر نصب میشود .

مراحل نصب و ساخت یک بیلبورد

برای نصب یک بیلبورد در مراحل اولیه ابتدا باید مکان یابی بود و تمام نقاط شهر را به لحاظ تبلیغاتی و موقعیت مناسب محیطی و تبلیغاتی مورد بررسی قرار داد . و بعد از تحقیقات محل مورد نظر را انتخاب نمود . سپس در وحله بعد باید از سازمان زیباسازی مکان مورد نظر را اجاره کرد و محل مورد نظر را از این سازمان برای مدت زمان معلومیاجاره کرده و سپس سازه بیلبورد را در آن قسمت بنا نهاده که اغلب سازمان زیباسزی از اجاره را به صورت سالیانه دریافت نموده.
که اغلب شهرداری مربوط به امور تبلیغات تحت نظر قرار میگیرد . که میتوان با بازاریابی مناسب سازه را با بیلبوردهای مختلف پر نمود در صورت پر نبودن سازه اجاره گرفته خواهد شد .
حال پس از اینکه سفارش یک بیلبورد داده شد . قرار داد بین آن سازمان مورد نظر و شهرداری قرار گرفته که این مدت قرار داد ممکن است بین سه ماه تا یک ماه باشد .
که اغلب بیلبوردهای بزرگ را سه ماه و بیلبوردهای کوچک را ۱ ماه قرارداد بسته . به عنوان مثال یک بیلبورد ۱۴۰ متری دور میدان پارک به مدت سه ماه قرار داد بسته و مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون پرداخت میشه . و بیلبوردهای کوچک دور میدان ملک آباد در یک سال قبل یک تا۵/۱ میلیون تومان قرارداد بسته. البته در این میان به انواع بیلبوردها اشاره میکنیم که هر کدام بسته به نوع قیمت های مختلفی خواهند داشت..

انواع بیلبورد تبلیغاتی

بیلبوردهای سه بعدی

این بیلبوردها از پرسپکتیو های مجازی استفاده میکند ، قابلیت انعطاف پذیری بسیار دارند اما صرف نظر از هزینه بسیار زیاد فضای مناسب نیز نیاز دارند به همین دلیل در تمام فضاها کاربرد ندارند .

بیلبودرهای حجمی

این بیلبوردها از تلفیق کلیه روشهای قبل به اضافه احجام واقعی به صورت مجسمه گونه که گاهی اوقات حتی با تحرک هستند تهیه میشوند البته از این بیلبوردها هنوز در کشور ما باب نشده است .

بیلبوردهای فرمیک

اینگونه بیلبوردها دقیقاً مانند بیلبوردهای سالم هستند یا با دست اجرا میشوند و یا با پرینتورهای بزگر از طرح پرینت گرفته میشود و نصب میگردد . فقط تفاوت در این است که پایه این بیلبوردها هر یک فرم خاصی است و به صورت ساده نیستند که اغلب بصورت بیضی شکل در مشهد اجرا میشود .

عوامل موثر در اجرا بیلبورد

قطع تابلو : قطع تابلو در ارائه پیام و چگونگی ارائه نقش مهمیدارد و بستگی به محلی دارد که تابلو در آن صب میشود . تبلوهای تبلیغتی در همه جا نصب میشوند در میادین ، بزرگراه ها ،پیاده روها فرودگاهها ، مترو ،زیرگذر و … پس طبیعی است که هر یک از این موارد قطع خاصی را می طلبد .
سادگی : در یک آگهی تبلیغتی تا جای ممکن باید از سادی تبعیت شود و حد االمکان از شلوغی پرهیز کرد . چرا که شلوغ بودن یک آگهی تبلیغتی از فاصله دور باعث عدم رسانایی بموقع و کافی بیننده میشود . مخصوصاً در مناطقی از شهر که رفت و آمد زیاد است و ترافیک باال دارد زیرا تا هنگامیکه بیننده بخواهد مفهوم کار را درک کند از آن مکان عبور کرده و پیام را نمیگیرد
زمان : زمان در رساندن پیام نقش فوق العاده ای دارد و در آگهی های تجاری زمان خیلی کم در نظر گرفته میشود . در مقابل کسر زمان رنگ وارد عمل شد و جبران کمبود زمان را میکند . در واقع یک طرح باید در نظر داشته باشد که پیام را در حداقل زمان به بیننده انتقال نماید .
رنگ : به دلیل بزرگ بودن قطع کار سطح کار هرچه بیشتر باشد در رساندن و درک بهتر پیام نقش بسزایی دارد . همچنین نوع رنگ نیز باید مورد توجه باشد این را در نظر داشته باشید که هررنگ از لحاظ روانی عکس العمل متقاوتی دارد و اگر در موقع مناسب از رنگ مناسب نیز استفاده شود تاثیر کابسیار باال خواهد بود
مقیاس : اندازه شکلها و عنواین یک تابلو با هم هماهنگ باشند این هماهنگی را مقیاس میگویند . هر نوشته و شکلی برای قطع همان تابلویی که برایش در نظر گرفته اند مناسب است و ممکن است همان عناوین برای تابلویی با قطع دیگر مناسب نباشد ، پس باید در طراحی تابلوهای پیام رساندن مقیاسها را در نظر داشت
موقعیت مکانی : موقعیت مکانی بسیار مورد اهمیت است . یک تابلو باید با افرادی که آن را میبینند تناسب و هماهنگی داشته باشد . مردم تابلو را به عنوان بخشی از محیط اطراف مشاهده میکنند . مگر آنکه اطالعات ضروری در خود داشته باشد و این بر عهده طراح است که بفهمد طرح تا چه اندازه توانسته است در رقابت با محیط موفق بوده تا توجه همان را جلب کند و خوانده شود یک تابلو باید طوری قرار بگیرد که در دامنه دیده بیننده باشد. دامنه دید معمولا بصورت افقی ۶۰ درجه و عمودی ۳۰ درجه است که خارج از این محدوده محو دیده میشود
هماهنگی با محیط و ارتباط با معماری : در طراحی یک تابلوی تبلیغاتی باید توجه داشت تا طوری طراحی شود که عدم زیبایی آن موجب لطمه زدن با فضای شهر نشود . در واقع یک تابلو باید از لحاظ زیبایی با محیط هماهنگی داشته باشد. بعبارتی دیگر ،تابلو مکمل فضای شهر و معماری شهری میباشد . نکته دیگری که مورد توجه است این است که تابلو در نقطه ای از شهر قرار بگیرد که چشمگیر باشد و باعث توقف چشم روی آن شود .
قرار گرفتن تابلو در محیطی مناسب باعث میشود که پیام به نحو گیرایی منتقل شود . پس زمینه نیز در ارائه طرح نقش بسزایی دارد . پس زمینه میتواند محیط شهری – روستایی – فضای داخلی یا خارجی بنایی و … باشد و طراح باید عواملی چون فضا ، نور و حرکت را در نظر بگیرد
فصول سال : تغییر فصول سال با تغییرات رنگی همراه است و از آنجا که طرح گرافیکی در چرخه طبیعت قرار داد ،طراح باید برای رعایت تناسب و تغییر رنگهای فصل تدابیری بیندیشد و نوع تبلیغات قرار گرفته در خیابانها نیز در فصول سال نیز تغییر میکند مثالً در فصل زمستان هیچ گاه تبلیغ یک کولر گازی در خیابان ها دیده نمیشود . و همچنین در تابستان نیز تبلیغ بخاری دیده نمیشود
حرکت : حرکت و جهت دید بیننده از دیگر عواملی است که حتما باید در نظر گرفته شود و گاه میتوان از این عامل برای جذابیت های بصری استفاده کرد . در جایی که سرعت زیاد است باید شکل طرح و حروف را مد نظر داشت که کادر افقی کشیده برای جاهایی با سرعت باال مناسب است
مردم پسند بودن : طراح باید همیشه در نظر داشته که کارش دارای ویژگی مردمی بوده و با فرهنگ مردم جامعه هماهنگی داشته باشد . استفاده از سمبلهایی که در جامعه برای عموم شناخته شده است در تاثیر گذاری پیامیکه مورد نظر است بسیار مفید میباشد . همچنین شناخت سمبلهای رنگی برای طراح امری ضروری است . زیرا در هر جامعه ای رنگ را براساس موضوعات سمبل قرار میدهند مثال در فرهنگ ما ،رنگ قرمز نشانه شهادت و شهادت طلبی است.

در واقع همان تابلو تبلیغاتی بزرگ نورپردازی شده ای است که در کنار خیابان های اصلی، اتوبانها و جاده ها از فاصله دور دیده میشوند. به عبارتی بیلبورد صفحه ای است که بر روی دیوار نصب می شود، آگاهی می دهد و مطلبی را می رساند. دلیل اصلی جلب توجه عابران و رانندگان بزرگی بیش از حد بیلبورد نیست، بلکه پیام و طرحی است که در آن وجود دارد که در صورت استفاده به جا از بیلبورد می تواند مجذوب کننده و تاثیر گذار باشد. به همین دلیل سرعت انتقال پیام و کیفیت انتقال پیام از نکات مهم استفاده از بیلبورد است.

تاریخچه بوجود آمدن بیلبورد

اگر تاریخ را نگاه کنیم ، میبینیم که درفاصله جنگ اول و دوم جهانی ، نقش بیلبورد در تبلیغات جنگ خیلی شاخص و قابل تامل است. در آلمان، در تبلیغات سیاسی که منجر به روی کار آمدن نازیها شد، نقش بیلبورد انکار کردنی نیست. زمان جنگ هم غیر از رسانههای دیگر مثل رادیو ، بیلبورد در تهیج و تشویق مردم نقش مهمی داشت و اطلاع رسانی خیلی موثری در مسائل مربوط به جنگ داشت. در کتابهای تاریخ بیلبورد هم میبینید که این رسانه در زمان جنگ چه ابزار قدرتمندی بوده است. بعد از جنگ هم نقش بیلبورد در بخشهای سازندگی و اقتصادی و . . . دیده میشود و میبینیم که در تبلیغات تجاری و فرهنگی جایگاه مشخصی پیدا میکند. بیلبورد خبر میدهد ، آگاه میکند ، کالا را میفروشد ، مردم را به شرکت در مسائل اجتماعی ترغیب میکند. بیلبوردها آثار میرایی هستند اما پاره ای از آنها در عین گذرا بودن نیز ماندنی اند.
بیلبورد نخستین هنر پاپ و نخستین فرم هنری بود که به چیزهای زندگی عادی به شیوه خاص خودش یعنی بی پروایی محض و پیش پا افتادگی محض پرداخت . بیلبورد هنری برونگر است .

طراحی بیلببورد تبلیغاتی

به طور کلی بیلبورد دارای ۳ بخش مهم است :

۱. عکس

۲. شعار

٣. نام، لوگو و اطلاعات تماس

بیلبوردها عموما بصورت افقی بوده و در میادین، بزرگراه ها، پایانه ها و به طور کلی در محیط های خارجی دیده می شوند. در گذشته طرح اولیه توسط اجرا کنندگان روی پارچه اجرا شده و بر روی سطح بیلبورد چسبانده می شد. اما امروزه اجرای طرح بیلبورد به طور کلی دگرگون شده است. باید دانست تبلیغ روی بیلبورد در ادامه ی تبلیغات پیشین یک محصول بسیار سودمند است. در مورد محصولاتی که برای نخستین بار معرفی می شوند، بیلبورد به تنهایی نمی تواند ابزار کار آمدی باشد. به عبارتی باید برای مخاطب دیدن تبلیغ روی بیلبورد یاد آور تبلیغات قبلی مربوط به موضوع در تلویزیون و نشریات و … باشد.

لازم است پیش از شروع به طراحی بیلبورد اطلاعات طراح در مورد موضوع یا محصول تکمیل شده و مشتریان با مخاطبین، هدف و پیام موردنظر کاملا شناخته و تعریف شده باشند.

گاهی انتخاب محل نصب بیلبورد بر عهده طراح خواهد بود. ولی در بسیاری از موارد نیز محل بیلبورد تعیین شده و به طراح معرفی می شود. اما در هر صورت طراح باید محل دقیق قرار گیری بیلبورد را بداند. اگر بیلبورد برای سرنشینان وسایل نقلیه در حال حرکت در نظر گرفته شده باشد، باید پیام نوشتاری و عناصر تصویری را طوری طراحی نمود که علاوه بر جلب نظر سريع مخاطب در انتقال پیام تصویر و نوشتار، در تردد این وسایل ایجاد مشکل نشود.

در مجموع در طراحی بیلبورد توجه به نکات زیر حایز اهمیت است :

۱. ساده و قابل فهم باشد : بیلبوردهای ساده و خلوت معمولا موفقیت بیشتری کسب می کنند. همه چیز باید ساده و گویا باشد. رانندگان فقط در زمانی بین ۵ تا ۱۰ ثانیه از کنار بیلبورد عبور می کنند، بنابراین پیام باید سریع به آنها منتقل شود. پس لازم نیست با توضیحات و عکس های زیاد بیلبورد شلوغ شود. جمله ای که روی بیلبورد می آید باید حداکثر ۷ واژه یا کمتر باشد. فاصله دید مخاطبین اصلی در نظر گرفته شود. چرا که زاویه دید مخاطبین نیز در میزان اثرگذاری بیلبورد مهم است.

۲. روی یک هدف خاص متمرکز شده باشد : در طراحی بیلبورد نمی توان هم یک شعار طولانی نوشت، هم اطلاعات زیادی در مورد راه های تماس زیاد ارایه کرد و هم چند تا عکس را در کادر قرار داد. باید عمده تمرکز روی یکی از آنها باشد: لوگو، آدرس وب سایت، شماره تلفن با شعار تبلیغاتی.

۳. از رنگ های متضاد استفاده شود : رنگ های پررنگ با کنتراست بالا توجه بیشتری را به خود جلب می کند. رنگ های ملایم و کم رنگ برای تبلیغات درون مجلات مناسب هستند، اما در فضای باز بیرون این رنگ های تند و پررنگ هستند که جلب توجه می کنند. رنگ زمینه بیلبورد باید ساده باشد و با عکس ها و نوشته ها تداخل نداشته باشد. در بعضی موارد می توان از رنگ سازمانی خود شرکت یا محصول در طراحی بیلبورد استفاده کرد. در طرح کلی بیلبورد وجود فضای خالی زیاد جالب نیست، فضاهای خالی باید با بزرگ کردن نوشته و عکس پرشوند. .

۴. فونت و قلم به کار رفته باید خوانا باشد : برای نوشته های روی بیلبورد باید یک قلم ضخیم و پررنگ با فونتی خوانا انتخاب شود. قلمهای نازک با فونت های درهم از فاصله دور قابل خواندن نیستند. فونت هایی که برای نوشته انتخاب می شوند باید صاف و بدون پیچ و خم باشند و رنگ نوشته ها باید با پس زمینه بیلبورد کنتراست زیادی داشته باشد. بهترین رنگ ها برای نوشته فونت سیاه روی پس زمینه زرد و سفید است. تا حد امکان باید از انتخاب رنگ قهوه ای و خاکی اجتناب شود.

۵. نوشته ها باید بزرگ باشند : سایز نوشته ها را باید بزرگ انتخاب کرد که از فاصله دور قابل خواندن باشند، به طوری که وقتی راننده به بیلبورد می رسد و از آن عبور می کند درباره پیام تبلیغ فکر کرده و آن را آنالیز نماید. بهتر است اندازه نام محصول ۱ / ۵ برابر بقیه کلمات باشد. فاصله بین واژه ها مناسب باشد. در نوشته های انگلیسی نباید تمام واژه ها را با حروف بزرگ نوشت.

۶. عکس ها الزاما با کیفیت بسیار خوب انتخاب شده باشند : استفاده از تصویر در بیلبورد بسیار رایج است. وجود یک عکس مفیدتر و اثرگذارتر از چند عکس خواهد بود. به عنوان مثال قرار دادن عکس یک بطری چشمگیرتر از گذاشتن ۶ بطری است. یک شیء کوچک را می توان انتخاب کرد و ابعاد آن را بزرگ نمود، اما هرگز نباید یک اثر بزرگی مثل برج و ساختمان را در بیلبورد کوچک کرد.

۷. هر دو گروه مخاطبين عام و خاص در نظر گرفته شوند : پیام بیلبورد باید همگانی باشد و همه را در بر گیرد. نباید فقط به مخاطب خاص فکر کرد. هر یک از مخاطبان بیلبورد تفکر، سلیقه، احساسات و نیازهای خاص خودشان را دارند. قصد از طراحی بیلبورد برقراری ارتباط با همه مخاطبان است. در واقع پیام روی بیلبورد باید برای همگان تداعی کننده باشد.

۸. بیلبورد پیش از نصب تست شود : لازم است پیش از ارایه نهایی طرح و یا اجرای آن چندین بار غلط های املایی و گرامری بررسی شده و برداشت های متفاوتی که ممکن است از کلمات بیلبورد شود را در نظر گرفت. می توان آن را برای مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به چندین نفر افراد رهگذر نشان داد و واکنش آنها را در مورد دریافت پیام و کافی بودن اطلاعات ارایه شده سنجيد.

۹. از المان های جذاب استفاده شده باشد : می بایست عکس و شعار تبلیغاتی به کار رفته حس تفکر را در مخاطب برانگیزد. همین طور عکس بیلبورد به اندازهای جذاب باشد تا رانندگانی که از کنار بیلبورد رد می شوند چند ثانیه ای جذب تبلیغ شوند. لازم است میان لوگو و عکس به کار رفته در بیلبورد تعادل برقرار باشد. معمولا لوگو کوچک تر از عکس است.

۱۰. طراحی آن خلاقانه بوده و از ابتکار و ایده های نو استفاده شده باشد : ایده و طرح باید غیر تکراری و نو باشد. در بسیاری مواقع ایده های جدید به یادماندنی ترند.

پارت انیمیشن

بیلبورد اغلب در چه مکان هایی نصب می شود ؟

بیلبورد اغلب در اتوبانها – جامع ها – میادین – فرودگاه ها – راه آهن و ایستگاه های موقتی عابرین پیاده و وسایل نقلیه – ترمینال ها – چراغهای راهنمایی – ایستگاه های اتوبوس نصب می شود.

سایز بیلبورد

اندازه بیلبورد که معمولا در اندازه های استاندارد ۳ * ۲ – ۵ * ۳ – ۷ * ۲ – ۹ * ۷ متر میباشد که قطع بیلبورد های پایه کوتاه ۳*۲ است و با توجه به حالت های مختلف در اندازه های متغیر نصب میشود .

مراحل نصب و ساخت یک بیلبورد

برای نصب یک بیلبورد در مراحل اولیه ابتدا باید مکان یابی بود و تمام نقاط شهر را به لحاظ تبلیغاتی و موقعیت مناسب محیطی و تبلیغاتی مورد بررسی قرار داد . و بعد از تحقیقات محل مورد نظر را انتخاب نمود . سپس در وحله بعد باید از سازمان زیباسازی مکان مورد نظر را اجاره کرد و محل مورد نظر را از این سازمان برای مدت زمان معلومیاجاره کرده و سپس سازه بیلبورد را در آن قسمت بنا نهاده که اغلب سازمان زیباسزی از اجاره را به صورت سالیانه دریافت نموده.
که اغلب شهرداری مربوط به امور تبلیغات تحت نظر قرار میگیرد . که میتوان با بازاریابی مناسب سازه را با بیلبوردهای مختلف پر نمود در صورت پر نبودن سازه اجاره گرفته خواهد شد .
حال پس از اینکه سفارش یک بیلبورد داده شد . قرار داد بین آن سازمان مورد نظر و شهرداری قرار گرفته که این مدت قرار داد ممکن است بین سه ماه تا یک ماه باشد .
که اغلب بیلبوردهای بزرگ را سه ماه و بیلبوردهای کوچک را ۱ ماه قرارداد بسته . به عنوان مثال یک بیلبورد ۱۴۰ متری دور میدان پارک به مدت سه ماه قرار داد بسته و مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون پرداخت میشه . و بیلبوردهای کوچک دور میدان ملک آباد در یک سال قبل یک تا۵/۱ میلیون تومان قرارداد بسته. البته در این میان به انواع بیلبوردها اشاره میکنیم که هر کدام بسته به نوع قیمت های مختلفی خواهند داشت..

انواع بیلبورد تبلیغاتی

بیلبوردهای سه بعدی

این بیلبوردها از پرسپکتیو های مجازی استفاده میکند ، قابلیت انعطاف پذیری بسیار دارند اما صرف نظر از هزینه بسیار زیاد فضای مناسب نیز نیاز دارند به همین دلیل در تمام فضاها کاربرد ندارند .

بیلبودرهای حجمی

این بیلبوردها از تلفیق کلیه روشهای قبل به اضافه احجام واقعی به صورت مجسمه گونه که گاهی اوقات حتی با تحرک هستند تهیه میشوند البته از این بیلبوردها هنوز در کشور ما باب نشده است .

بیلبوردهای فرمیک

اینگونه بیلبوردها دقیقاً مانند بیلبوردهای سالم هستند یا با دست اجرا میشوند و یا با پرینتورهای بزگر از طرح پرینت گرفته میشود و نصب میگردد . فقط تفاوت در این است که پایه این بیلبوردها هر یک فرم خاصی است و به صورت ساده نیستند که اغلب بصورت بیضی شکل در مشهد اجرا میشود .

عوامل موثر در اجرا بیلبورد

قطع تابلو : قطع تابلو در ارائه پیام و چگونگی ارائه نقش مهمیدارد و بستگی به محلی دارد که تابلو در آن صب میشود . تبلوهای تبلیغتی در همه جا نصب میشوند در میادین ، بزرگراه ها ،پیاده روها فرودگاهها ، مترو ،زیرگذر و … پس طبیعی است که هر یک از این موارد قطع خاصی را می طلبد .
سادگی : در یک آگهی تبلیغتی تا جای ممکن باید از سادی تبعیت شود و حد االمکان از شلوغی پرهیز کرد . چرا که شلوغ بودن یک آگهی تبلیغتی از فاصله دور باعث عدم رسانایی بموقع و کافی بیننده میشود . مخصوصاً در مناطقی از شهر که رفت و آمد زیاد است و ترافیک باال دارد زیرا تا هنگامیکه بیننده بخواهد مفهوم کار را درک کند از آن مکان عبور کرده و پیام را نمیگیرد
زمان : زمان در رساندن پیام نقش فوق العاده ای دارد و در آگهی های تجاری زمان خیلی کم در نظر گرفته میشود . در مقابل کسر زمان رنگ وارد عمل شد و جبران کمبود زمان را میکند . در واقع یک طرح باید در نظر داشته باشد که پیام را در حداقل زمان به بیننده انتقال نماید .
رنگ : به دلیل بزرگ بودن قطع کار سطح کار هرچه بیشتر باشد در رساندن و درک بهتر پیام نقش بسزایی دارد . همچنین نوع رنگ نیز باید مورد توجه باشد این را در نظر داشته باشید که هررنگ از لحاظ روانی عکس العمل متقاوتی دارد و اگر در موقع مناسب از رنگ مناسب نیز استفاده شود تاثیر کابسیار باال خواهد بود
مقیاس : اندازه شکلها و عنواین یک تابلو با هم هماهنگ باشند این هماهنگی را مقیاس میگویند . هر نوشته و شکلی برای قطع همان تابلویی که برایش در نظر گرفته اند مناسب است و ممکن است همان عناوین برای تابلویی با قطع دیگر مناسب نباشد ، پس باید در طراحی تابلوهای پیام رساندن مقیاسها را در نظر داشت
موقعیت مکانی : موقعیت مکانی بسیار مورد اهمیت است . یک تابلو باید با افرادی که آن را میبینند تناسب و هماهنگی داشته باشد . مردم تابلو را به عنوان بخشی از محیط اطراف مشاهده میکنند . مگر آنکه اطالعات ضروری در خود داشته باشد و این بر عهده طراح است که بفهمد طرح تا چه اندازه توانسته است در رقابت با محیط موفق بوده تا توجه همان را جلب کند و خوانده شود یک تابلو باید طوری قرار بگیرد که در دامنه دیده بیننده باشد. دامنه دید معمولا بصورت افقی ۶۰ درجه و عمودی ۳۰ درجه است که خارج از این محدوده محو دیده میشود
هماهنگی با محیط و ارتباط با معماری : در طراحی یک تابلوی تبلیغاتی باید توجه داشت تا طوری طراحی شود که عدم زیبایی آن موجب لطمه زدن با فضای شهر نشود . در واقع یک تابلو باید از لحاظ زیبایی با محیط هماهنگی داشته باشد. بعبارتی دیگر ،تابلو مکمل فضای شهر و معماری شهری میباشد . نکته دیگری که مورد توجه است این است که تابلو در نقطه ای از شهر قرار بگیرد که چشمگیر باشد و باعث توقف چشم روی آن شود .
قرار گرفتن تابلو در محیطی مناسب باعث میشود که پیام به نحو گیرایی منتقل شود . پس زمینه نیز در ارائه طرح نقش بسزایی دارد . پس زمینه میتواند محیط شهری – روستایی – فضای داخلی یا خارجی بنایی و … باشد و طراح باید عواملی چون فضا ، نور و حرکت را در نظر بگیرد
فصول سال : تغییر فصول سال با تغییرات رنگی همراه است و از آنجا که طرح گرافیکی در چرخه طبیعت قرار داد ،طراح باید برای رعایت تناسب و تغییر رنگهای فصل تدابیری بیندیشد و نوع تبلیغات قرار گرفته در خیابانها نیز در فصول سال نیز تغییر میکند مثالً در فصل زمستان هیچ گاه تبلیغ یک کولر گازی در خیابان ها دیده نمیشود . و همچنین در تابستان نیز تبلیغ بخاری دیده نمیشود
حرکت : حرکت و جهت دید بیننده از دیگر عواملی است که حتما باید در نظر گرفته شود و گاه میتوان از این عامل برای جذابیت های بصری استفاده کرد . در جایی که سرعت زیاد است باید شکل طرح و حروف را مد نظر داشت که کادر افقی کشیده برای جاهایی با سرعت باال مناسب است
مردم پسند بودن : طراح باید همیشه در نظر داشته که کارش دارای ویژگی مردمی بوده و با فرهنگ مردم جامعه هماهنگی داشته باشد . استفاده از سمبلهایی که در جامعه برای عموم شناخته شده است در تاثیر گذاری پیامیکه مورد نظر است بسیار مفید میباشد . همچنین شناخت سمبلهای رنگی برای طراح امری ضروری است . زیرا در هر جامعه ای رنگ را براساس موضوعات سمبل قرار میدهند مثال در فرهنگ ما ،رنگ قرمز نشانه شهادت و شهادت طلبی است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 228
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 9
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 13
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 69
  • بازدید سال : 10246
  • بازدید کلی : 109385
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی