loading...

payamarketing

بازدید : 17
سه شنبه 3 مرداد 1402 زمان : 16:58

انیمیشن تبلیغاتی چیست؟

انیمیشن یا پویانمایی به معنای ایجاد یک پروسه داستانی یا تبلیغاتی و یا سینمایی توسط المانهای گرافیکی ، با توجه به کاراکترها، داستان، صحنه پردازی و مهمتر از همه ایجاد تخیل است. در انیمیشن اهمیت زیادی برای ایجاد کاراکترها و جان بخشیدن به آنها قائل هستیم. در انیمیشن صحنه پردازی و روایت قصه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

واژه انیمیشن تبلیغاتی هنوز بعد از سالهای متعددی روی زبان مردم جاری است .خیلیها هنوز با واژه هایی مثل موشن گرافیک آشنا نیستند.به همین خاطر ما این مقاله کوتاه رو نوشتیم تا شباهتها و فرق های انیمیشن و موشن گرافیک که واژه متداولتری است بررسی گردد.در زیر به برخی ازین موارد اشاره میگردد .

شباهت موشن گرافیک و انیمیشن

هر دو نوع انیمیشن و موشن گرافیک تعریف مشترکی دارند و همانطور که از نام آنها مشخص است حاصل به حرکت در آمدن المانهای تصویری هستند.در ساخت هر دو از تصویر سازی و المان سازی تصویری استفاده شده است .فضای هر دو به اصطلاح عام ، کارتونی است.هر دو سبک هم جالب توجه و مورد استقبال مخاطبین از نظر جاذبه های بصری هستند

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن دارای جنبه داستانی قوی است و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت ، محتوای خود را ارائه می دهد. اگرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت ، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما خصوصیت روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.

موشن گرافیک غالبا تصویر محور بوده اما انیمیشن بیشتر شخصیت محور است.

انیمیشن معمولا به جنبه های خاص و عمیقتر داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی ، شرح رویداد و فرایندها می پردازد. از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و برندینگ بوده و انیمیشن بیشتردر صنعت سرگرمی و سینماکاربرد دارد.

غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و … اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و… نزدیک است.

انیمیشنها بیشتربا تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند که برای روایت داستانی مناسب تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می کند تا روایتی دارای توالی رویداد ها.

برای سفارش ساخت انیمیشن در تهران به پارت انیمیشن مراجعه و سفارش آنلاین خود را ثبت کنید .

اصول انیمیشن

در اینجا چند اصل ساده در ساخت انیمیشن را توضیح می دهیم که، این ده اصل برای اولین بار توسط انیماتورهای افسانه ای، فرانک توماس و اولی جانستون در سال 1981 در كتاب توهم زندگی گردآوری شد. آنها به ما کمک کردند شخصیت هایی را به وجود آوریم که دارای وزن و شخصیت هستند و در دنیای واقعی، با فیزیک واقعی در کار هستند. در نظر گرفتن این اصول در ساخت انیمیشن می تواند بسیار موثر باشد.

1- پیش بینی :

پیش بینی، حرکتی کوچکتر است که قبل از یک حرکت بزرگ ظاهر می شود، و نشان می دهد که حرکت اصلی در شرف وقوع است.

2- صحنه سازی :

صحنه سازی، نمایش عکس به شکلی است که محتوای عکس را تا حد ممکن واضح و عملکرد روایی عکس را تا حد ممکن قوی تر نشان دهد.

3- عمل همپوشانی :

عمل همپوشانی، به حرکت قسمتهای مختلف بدن، با سرعتهای مختلف اشاره دارد. یعنی هنگام شروع حرکت، یک قسمت از بدن عقب می ماند.

4- آهسته و تند کردن :

این مورد به تمایل اشیا برای سرعت بخشیدن به سرعت، و سپس کاهش سرعت، هنگام حرکت از یک موقعیت به موقعیت دیگر اشاره دارد.

5- وجود قوس :

اصل کمان از این مشاهده ناشی می شود که موجودات زنده در خطوط مستقیم حرکت نمی کنند بلکه در مسیرهای منحنی حرکت می کنند. ایجاد کمانهای خوب و واضح، اغلب سطح انیمیشن را بالا می برد، ضمن اینکه سطح تجربه انیماتور را نشان می دهد.

6- کنش ثانویه :

کنش ثانویه به حرکات کوچکتر( ژست های کوچکتر ) اشاره دارد که از کنش اصلی یک شخصیت پشتیبانی می کند. این کنشها با تأکید بر نگرش یا انگیزه پشت حرکت، شفافیت بیشتری ایجاد می کند.

7- زمان بندی :

زمانبندی، کنترل سرعت عمل از طریق تعداد فریمهای مورد استفاده برای نمایش آن است. که این مورد یکی از، اساسی ترین اصلها است.

8- اغراق :

اغراق به معنای بازنمایی موضوعی به شکل افراطی یا افراطی تر، و نه کاملاً واقع گرایانه است، تا انیمیشن را، تاثیر گذارتر کنیم.

9- رسم جامد :

رسم جامد به معنای نمایش شخصیت ها به گونه ای است که حس حجم، وزن و تعادل را ایجاد کند. طراحی برای انیمیشن مستلزم این است که بتوانید شخصیت ها را از هر زاویه یا ژست، با در نظر گرفتن سه بعدی بودن آن، ترسیم کنید.

10- ایجاد جذبه :

این مورد شامل طراحی شخصیت و همچنین نحوه متحرک سازی شخصیت است،که باعث می شود ذاتاً تماشای آن جذاب باشد.

انیمیشن تبلیغاتی چیست؟

انیمیشن یا پویانمایی به معنای ایجاد یک پروسه داستانی یا تبلیغاتی و یا سینمایی توسط المانهای گرافیکی ، با توجه به کاراکترها، داستان، صحنه پردازی و مهمتر از همه ایجاد تخیل است. در انیمیشن اهمیت زیادی برای ایجاد کاراکترها و جان بخشیدن به آنها قائل هستیم. در انیمیشن صحنه پردازی و روایت قصه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

واژه انیمیشن تبلیغاتی هنوز بعد از سالهای متعددی روی زبان مردم جاری است .خیلیها هنوز با واژه هایی مثل موشن گرافیک آشنا نیستند.به همین خاطر ما این مقاله کوتاه رو نوشتیم تا شباهتها و فرق های انیمیشن و موشن گرافیک که واژه متداولتری است بررسی گردد.در زیر به برخی ازین موارد اشاره میگردد .

شباهت موشن گرافیک و انیمیشن

هر دو نوع انیمیشن و موشن گرافیک تعریف مشترکی دارند و همانطور که از نام آنها مشخص است حاصل به حرکت در آمدن المانهای تصویری هستند.در ساخت هر دو از تصویر سازی و المان سازی تصویری استفاده شده است .فضای هر دو به اصطلاح عام ، کارتونی است.هر دو سبک هم جالب توجه و مورد استقبال مخاطبین از نظر جاذبه های بصری هستند

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن دارای جنبه داستانی قوی است و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت ، محتوای خود را ارائه می دهد. اگرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت ، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما خصوصیت روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.

موشن گرافیک غالبا تصویر محور بوده اما انیمیشن بیشتر شخصیت محور است.

انیمیشن معمولا به جنبه های خاص و عمیقتر داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی ، شرح رویداد و فرایندها می پردازد. از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و برندینگ بوده و انیمیشن بیشتردر صنعت سرگرمی و سینماکاربرد دارد.

غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و … اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و… نزدیک است.

انیمیشنها بیشتربا تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند که برای روایت داستانی مناسب تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه می کند تا روایتی دارای توالی رویداد ها.

برای سفارش ساخت انیمیشن در تهران به پارت انیمیشن مراجعه و سفارش آنلاین خود را ثبت کنید .

اصول انیمیشن

در اینجا چند اصل ساده در ساخت انیمیشن را توضیح می دهیم که، این ده اصل برای اولین بار توسط انیماتورهای افسانه ای، فرانک توماس و اولی جانستون در سال 1981 در كتاب توهم زندگی گردآوری شد. آنها به ما کمک کردند شخصیت هایی را به وجود آوریم که دارای وزن و شخصیت هستند و در دنیای واقعی، با فیزیک واقعی در کار هستند. در نظر گرفتن این اصول در ساخت انیمیشن می تواند بسیار موثر باشد.

1- پیش بینی :

پیش بینی، حرکتی کوچکتر است که قبل از یک حرکت بزرگ ظاهر می شود، و نشان می دهد که حرکت اصلی در شرف وقوع است.

2- صحنه سازی :

صحنه سازی، نمایش عکس به شکلی است که محتوای عکس را تا حد ممکن واضح و عملکرد روایی عکس را تا حد ممکن قوی تر نشان دهد.

3- عمل همپوشانی :

عمل همپوشانی، به حرکت قسمتهای مختلف بدن، با سرعتهای مختلف اشاره دارد. یعنی هنگام شروع حرکت، یک قسمت از بدن عقب می ماند.

4- آهسته و تند کردن :

این مورد به تمایل اشیا برای سرعت بخشیدن به سرعت، و سپس کاهش سرعت، هنگام حرکت از یک موقعیت به موقعیت دیگر اشاره دارد.

5- وجود قوس :

اصل کمان از این مشاهده ناشی می شود که موجودات زنده در خطوط مستقیم حرکت نمی کنند بلکه در مسیرهای منحنی حرکت می کنند. ایجاد کمانهای خوب و واضح، اغلب سطح انیمیشن را بالا می برد، ضمن اینکه سطح تجربه انیماتور را نشان می دهد.

6- کنش ثانویه :

کنش ثانویه به حرکات کوچکتر( ژست های کوچکتر ) اشاره دارد که از کنش اصلی یک شخصیت پشتیبانی می کند. این کنشها با تأکید بر نگرش یا انگیزه پشت حرکت، شفافیت بیشتری ایجاد می کند.

7- زمان بندی :

زمانبندی، کنترل سرعت عمل از طریق تعداد فریمهای مورد استفاده برای نمایش آن است. که این مورد یکی از، اساسی ترین اصلها است.

8- اغراق :

اغراق به معنای بازنمایی موضوعی به شکل افراطی یا افراطی تر، و نه کاملاً واقع گرایانه است، تا انیمیشن را، تاثیر گذارتر کنیم.

9- رسم جامد :

رسم جامد به معنای نمایش شخصیت ها به گونه ای است که حس حجم، وزن و تعادل را ایجاد کند. طراحی برای انیمیشن مستلزم این است که بتوانید شخصیت ها را از هر زاویه یا ژست، با در نظر گرفتن سه بعدی بودن آن، ترسیم کنید.

10- ایجاد جذبه :

این مورد شامل طراحی شخصیت و همچنین نحوه متحرک سازی شخصیت است،که باعث می شود ذاتاً تماشای آن جذاب باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 148
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 12
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 247
  • بازدید ماه : 877
  • بازدید سال : 8427
  • بازدید کلی : 107566
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی